Lehdistötiedote 21.3.2019

Itärata ja sen mahdollisia linjauksia oli selvityksen kohteena, kun hallitus erosi maakunta- ja soteuudistusten kaaduttua. Hankeyhtiöiden kohtalo jää siten myös auki.

– Ministeriön selvityksen kohteena oli linjaukset Porvoo-Loviisa-Kotka, Porvoo-Kouvola ja itäisen Uudenmaan kannalta huono vaihtoehto Lahti-Mikkeli. Itärata ei edisty enää tällä kaudella ja vaalien alla on tärkeätä keskustella linjauksesta itäisellä Uudellamaalla, sanoo kansanedustaja Mikaela Nylander.

–  Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee hankeyhtiöitä ratahankkeiden eteenpäinviemiseksi ja vauhdittamiseksi yhdessä kuntien ja muiden toimijoiden kanssa. Ministeriö voi jatkaa hankeyhtiöiden valmistelua, mutta yhtiöiden osakassopimuksista päättää seuraava hallitus. Itäradan kohdalla ministeriö suunnittelee hankeyhtiötä ainoastaan linjaukselle Porvoo-Kouvola. Pääomitusta tälle yhtiölle ei ole osoitettu valtion suunnalta, joten yhtiön kohtalosta päättää seuraava hallitus vaikkakin osakassopimusta solmittaisiin alustavasti ennen vaaleja, toteaa Nylander.

– Itäisen Uudenmaan kunnat ja muut toimijat tulevat nyt tosissaan selvittää hankeyhtiön perustamisen edellytykset linjaukselle Porvoo-Loviisa-Kotka. Muuten linjaukset eivät ole samalla tasolla ensi kauden alussa, kun seuraava hallitus tekee päätökset, sanoo Nylander.

 

Lisää tietoa:

Mikaela Nylander

050-511 3029